De geleverde kwaliteit wordt transparant gemaakt op basis van primaire registratie

*Aanleiding/Dilemma Om regie te kunnen voeren over hun zorgproces hebben patiënten / klanten inzicht nodig in de geleverde kwaliteit van zorg. Alleen dan kunnen zij hun keuzes baseren op de juiste informatie. Maar de registratielasten in de zorg zijn hoog en aanlevering van (extra) kwaliteitsinformatie verhoogt deze last nog. Te registreren gegevens moeten meerwaarde hebben voor de (zorg voor) de patiënt of bijdragen aan het bepalen van de geleverde (kwaliteit van) zorg. *Rationale Door de gewenste transparantie te realiseren met eenduidige, geanonimiseerde gegevens uit de primaire bronregistratie, (tevredenheids)metingen, en daaruit af te leiden informatie, kan de registratielast beperkt worden. Dit geldt ook voor transparantie richting overheid, verzekeraars, of andere bij de zorg betrokken instanties. *Implicaties - (Her)ontwerp van processen op basis van waarde voor de patiënt (uitkomsten, outcome) - Kwaliteitsregistraties en andere aanleveringen brengen zo min mogelijk extra werk met zich mee. Dit betekent: - De kwaliteitsregistraties zijn gebaseerd op informatie uit het primaire proces; - Verschillende kwaliteitsregistraties vragen vergelijkbare informatie op dezelfde manier uit; - Gegevens vastleggen conform de zorginformatiebouwstenen. - Voor volledige transparantie is ook de ervaring van de patiënt nodig. Dit betekent: - Structurele tevredenheid-- en outcome-metingen van de patiënt als onderdeel van het proces; - Opstellen en aanpassen van (PROMS en PREMS) vragenlijsten in overleg met de patiënt, zodat aandacht wordt besteed aan wat zij belangrijk vinden. - De technische inrichting van systemen faciliteert dat de administratielast tot een minimum beperkt wordt. Dit betekent: - Gegevens worden eenduidig vastgelegd om meervoudig gebruik mogelijk te maken (zie ook onder basisprincipe 3); - Voor optimale gebruiksvriendelijkheid worden interfaces ontworpen in nauwe samenwerking met eindgebruikers, bv. met behulp van principes uit Interaction Design en User experience design. - Zorgverleners leggen eenduidig en eenmalig vast. Dit betekent: - Niet iets vastleggen wat al vastgelegd is; - Structureel aandacht voor uitleg aan zorgverleners over nut en noodzaak hiervan; - Structurele ondersteuning van zorgverleners bij het gebruik van systemen; - Gebruik maken van semantische standaarden en de zorginformatiebouwstenen

Package Basisprincipes
Auteur MeDaMa
Alias Basic Principle 5: Quality can be Deduced from the Care Process
Stereotypes Principle

Diagrammen


Copyright © Interactory