Het ziekenhuis werkt nauw samen in de zorgketen

*Aanleiding/Dilemma De zorg is een keten. Zowel intern in het ziekenhuis, als regionaal / transmuraal. De bedrijfsvoering en informatiehuishouding zijn nu nog te veel gericht op efficiëntie binnen de eigen organisatie. *Rationale De zorg voor een patiënt wordt steeds vaker in ketenverband geleverd. Meerdere zorgverleners zijn betrokken bij de zorg rond een patiënt en die werken niet altijd in een ziekenhuis, of in hetzelfde ziekenhuis. Door de bedrijfsvoering en informatiehuishouding op ketensamenwerking in te richten werken de ketenpartners snel en efficiënt samen, ten behoeve van het resultaat voor de patiënt. Zowel de bedrijfsvoering rondom de patiënt als de daarbij benodigde informatie-uitwisseling zijn ingericht op uitwisseling over de grenzen van de zorglijnen heen. *Implicaties - Zorg ontwikkelt zich steeds meer naar ketenzorg. Samenwerking met ketenpartners in dienst van de patiënt gaat voor het eigen voordeel van het ziekenhuis; - Anticiperen en acteren op interne en externe ontwikkelingen en maatschappelijke betrokkenheid is een drijfveer van het ziekenhuis; - Informatie-uitwisseling in de zorg is essentieel om kwaliteit en continuïteit van zorg te garanderen. De informatievoorziening moet dus up-to-date zijn, en ingericht op maximale uitwisselbaarheid; - Patiëntenzorg, onderzoek en onderwijs versterken en voeden elkaar, daarom werken patiënten, zorgverleners, onderzoekers, docenten en studenten samen. Ook dit vergt adequate informatie-uitwisseling.

Package Basisprincipes
Auteur MeDaMa
Alias Basic Principle 2: The Hospital Functions in a Network of Care Providers
Stereotypes Principle

Diagrammen


Copyright © Interactory