Versie | 1.0 | Creatie datum | 07-01-2025 |
Datasoevereiniteit verwijst naar het vermogen van belanghebbenden die betrokken zijn bij de levering van publieke diensten om volledige controle te hebben over de gedeelde gegevens.
Publieke diensten worden omgezet in digitale publieke diensten
De beoordeling van de effectieve realisatie van openbare diensten, gebaseerd op overheidsbeleid, door verschillende technologische oplossingen te evalueren bij het streven naar het waarborgen van de effectiviteit en efficiëntie van Europese openbare diensten.
Het ontwerpen en implementeren van voldoende mechanismen om volledige zichtbaarheid te verkrijgen op de effectieve realisatie van publieke diensten, gebaseerd op overheidsbeleid, door processen en procedures in te voeren die verantwoording afleggen aan belanghebbenden.
Naleving van het EU-lokalisatiekader verwijst naar het voldoen aan de eisen van digitale overheidsdiensten en het implementeren van de INSPIRE-richtlijn en de verschillende vereisten die in de verordening worden vermeld.
Zorgen voor de beschikbaarheid van interfaces met interne informatiesystemen.
De digitale transformatie van de Europese Commissie moet gebaseerd zijn op de identificatie van organisatiebrede behoeften en de ontwikkeling van interne partnerschappen.
Metadata en data moeten gemakkelijk vindbaar zijn voor zowel mens als computer
EU-wetgeving Naleving is de eigenschap van (nationale/lokale) wetgeving om coherent te zijn of om Europese wetgeving te implementeren.
Kosten van eigendom over de volledige levenscyclus (inclusief pensioenkosten) moeten deel uitmaken van de business case.
Organisaties zijn losjes verbonden met andere organisaties.
Zorgen voor de evolutie van de samenleving en de e-overheid door middelen in te zetten om dit doel te bereiken, met name voor inclusie en gelijkwaardige openbare dienstverlening, veerkracht ten opzichte van crises en efficiënte en effectieve innovatie.
Gebruikers hebben een geïntegreerde ervaring met digitale overheidsdiensten
Metagegevens van datasets zijn machinaal leesbaar formaat, hergebruikte woordenlijsten en verwijzingen naar andere datasets en hun metadata.
Elke oplossing moet duurzaamheid ondersteunen. De inkoop, exploitatie en buitengebruikstelling van IT-apparatuur mag geen indirecte of directe negatieve invloed hebben op economische, sociale en milieuaspecten.
Op bewijs gebaseerd openbaar beleid is beleid dat wordt ontworpen en periodiek wordt herzien op basis van experimenteel bewijsmateriaal en onweerlegbare gegevens.
Digitale overheidsdiensten, de organisaties erachter en de beheerde gegevens moeten het relevante mechanisme incorporeren om de algehele betrouwbaarheid te garanderen.
Naleving van de ethische code heeft betrekking op de uitdrukking van belangrijke waarden en normen die ook in de wet terug te vinden zijn, maar niet alleen op aspecten die verband houden met juridisch bindende kwesties.
In de context van interoperabele overheidsdiensten heeft het concept van openheid vooral betrekking op data, specificaties en software.
Proactiviteit verwijst naar proactieve diensten, dit zijn publieke diensten die een publieke instelling levert op basis van haar eigen initiatieven.
Dataportabiliteit is gewaarborgd.
Toegankelijkheid zorgt ervoor dat mensen met een handicap, ouderen en andere kansarme groepen gebruik kunnen maken van openbare diensten op een serviceniveau dat vergelijkbaar is met dat van andere burgers.
Innovatie betekent het heroverwegen van organisaties en processen en het veranderen van gedrag, zodat publieke diensten efficiënter aan mensen worden geleverd.
Bepaal vroegtijdig het type implementatie: op locatie versus cloud-native en sourcing-modellen IaaS, PaaS, SaaS, enz.
Het subsidiariteitsbeginsel vereist dat EU-besluiten zo dicht mogelijk bij de burger worden genomen.
De implementatie van digitale overheidsdiensten heeft een focus op integratie, technologie, bestuur of juridisch.
De verwerkingsverantwoordelijke is ervoor verantwoordelijk dat hij kan aantonen dat de AVG aan al deze principes voldoet.
Bij het ontwerp van digitale overheidsdiensten staan de gebruikers ervan centraal.
Europese digitale overheidsdiensten zijn meertalig.
Burgers en bedrijven verstrekken gegevens aan overheidsdiensten slechts één keer
Bestaande IT-systemen worden hergebruikt voordat wordt besloten deze te kopen of zelfs te bouwen.
Beschikbaarheid van gegevens en metagegevens via een gestandaardiseerd mechanisme en waarborging van de beschikbaarheid ervan op de lange termijn
Waar mogelijk moeten overheidsdiensten proberen hun administratieve processen te stroomlijnen en te vereenvoudigen door deze te verbeteren of processen te elimineren die geen publieke waarde opleveren.
Digitale soevereiniteit betekent digitale infrastructuren, producten en diensten die de Europese veiligheid, strategische activa en belangen beschermen en tegelijkertijd de Europese waarden en vereisten respecteren.
Security by design verwijst naar een van de belangrijkste principes die in elke standaard en in elke praktijk in de gehele IT terug te vinden zijn.
Zichtbaarheid mogelijk maken binnen de administratieve omgeving van een openbaar bestuur.
Geeft de overeenkomst aan voor de verwerking van persoonlijke gegevens met betrekking tot een individu
Serviceoriëntatie is een manier van denken in termen van diensten en op diensten gebaseerde ontwikkeling en de uitkomsten van diensten.
Wet- en regelgeving is technologieneutraal
Metadata en gegevens moeten goed worden beschreven, zodat ze in verschillende omgevingen kunnen worden gerepliceerd en/of gecombineerd.
Sociale participatie verwijst naar het bevorderen van burgerparticipatie en transparantie van besluitvormingsprocessen van de overheid, met betrekking tot beleid met betrekking tot ICT.
Documenten worden bewaard en langdurig toegankelijk gemaakt.