MeDaMa Web Publicatie Platform
Home
Zoeken
Trefwoord zoeken
Repository verkenner
Webcontent
Content
Webvideo
Download voorbeeld repository
Metadata community
Whitepapers
Blog
Alle content
Extra
Meld een data issue
Begrippenlijst
Vragenlijst datamodelleren
Vragenlijst metadata
Vragenlijst data kwaliteiten
Deelnemer
Login/uit
Matrix van Package
Matrix van Diagram
Grafieken
Contact
Data Principes
|
Ziekenhuis
|
Ziekenhuis principes
|
Ziekenhuis principes
Versie
1.0
Creatie datum
07-01-2025
Diagram in leesweergave
Elementen op Diagram
Principle
Informatievoorziening is flexibel, veilig en duurzaam
De geleverde kwaliteit wordt transparant gemaakt op basis van primaire registratie
De (zorg voor de) klant staat centraal
Eenduidige vastlegging van gegevens voor meervoudig gebruik
Het ziekenhuis werkt nauw samen in de zorgketen
Uitwisselen van gegevens volgens de specificatie van de zorginformatiebouwstenen
Transmurale zorgprocessen voldoen / conformeren zich aan landelijke zorgstandaarden en richtlijnen
Er worden eenduidige afspraken gemaakt over de soort gegevens die moeten worden uitgewisseld.
Registratie aan de bron
Patiënt / Klant heeft toegang tot zijn eigen persoonlijke omgeving
Processen worden ontworpen met het oog op hergebruik van gegevens
De gebruiker werkt vanuit één user interface voor de afhandeling van een werkproces
De niet-functionele eisen worden geïdentificeerd, gekwalificeerd en vastgesteld
Denk mobile bij frontend applicaties
Bij kritische bedrijfsfuncties wordt functiescheiding toegepast
Maximale ontkoppeling tussen de technische componenten
Systemen worden real-time gesynchroniseerd zodat informatie online beschikbaar is
Bij het opstellen van eigen vragenlijsten worden patiënten en zorgverleners betrokken, en wordt gebruik gemaakt van standaarden (bv. zibs)
Start met de ontwikkeling naar een Services oriented applicatie architectuur
Beperk de technische diversiteit
Patiënt / Klant heeft toegang tot zijn (transmuraal) dossier
Applicaties zijn service georiënteerd en loosely coupled
Gegevens zijn een bedrijfsmiddel en worden zorgvuldig beheerd
Gegevens zijn beschermd tegen ongeautoriseerde toegang en gebruik
Geïntegreerde systemen in de keten gericht op samenwerking
Processen zijn beschreven vanuit het perspectief "zorgverlening samen met de klant"
(Her)ontwerp van processen op basis van waarde voor de patient (uitkomsten, outcome)
Systemen worden real-time gesynchroniseerd
Zorgverleners krijgen adequate uitleg en instructie over systemen, en kunnen op ieder moment uitleg hierover raadplegen
Patiëntgegevens mogen zonder toestemming van de patiënt niet voor andere doeleinden worden gebruikt. (ook niet binnen de eigen organisatie)
Patiënt / Klant voert zelf regie over het delen van informatie, en heeft inzicht in het gebruik ervan
Systemen worden gebruikersvriendelijk, volgens principes van User Interaction ingericht
Gegevens worden opgevraagd bij de bron en er wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van basisregistraties en zorgregisters
Patiënt / Klant heeft de mogelijkheid om de kwaliteit van de zorg te beoordelen
Processtandaardisatie op basis van generieke procesmodellen
Eén integraal dossier per patiënt met een gedefinieerde gemeenschappelijke basisgegevensset
Processen leveren diensten aan klanten / patiënten
Informatie afkomstig uit zorgsystemen wordt voor patiënten in begrijpelijke taal beschikbaar gemaakt
Gegevens worden eenmalig vastgelegd en gedeeld voor meervoudig gebruik
Patiënt / Klant kan zelf informatie aanleveren
Benodigde informatie kan vastgelegd worden op logische momenten tijdens het zorgproces
Applicaties zijn helpend en intuïtief voor de gebruiker ingericht
Transacties worden gelogd
Systemen kunnen onderling berichten uitwisselen, op een veilige manier
Aanleveringen kunnen geautomatiseerd plaatsvinden
Interoperabiliteitsafspraken worden tussen betrokken zorgorganisaties gemaakt
Processen zijn geclassificeerd op basis van Beschikbaarheid, Integriteit en Vertrouwelijkheid (BIV)
Fysieke communicatie vindt plaats door aansluiten op bestaande infrastructurele uitwisselings-mechanismen (XDS, LSP, e.d)
Systemen kunnen informatie gestandaardiseerd vastleggen en uitleveren
Gegevens uit het zorgproces moeten kunnen worden gebruikt voor afgeleide doelstellingen als stuurindicatoren, kwaliteitsindicatoren, administratie en financiën, en onderzoek, uiteraard binnen de regels van doelbinding
Voor iedere generieke functionaliteit één applicatie(service)
Kwaliteitsinformatie afkomstig uit zorgsystemen wordt (geanonimiseerd, geaggregeerd) voor patiënten beschikbaar gemaakt
Denk aan de cloud bij backend applicaties
Berichtenverkeer vindt plaats op basis van standaarden (bv. HL7 CDA, HL7 FHIR)
Processen hebben een eigenaar en een beheerprocedure in de business
Gegevens zijn geclassificeerd op basis van Beschikbaarheid, Integriteit en Vertrouwelijkheid (BIV)
Elk gegeven heeft een eigenaar die verantwoordelijk is voor de kwaliteit
Processen zijn gestandaardiseerd en flexibel en bevatten herbruikbare werkprocessen en processtappen
Virtualiseer applicatieservices
Gebruikersinterface is meertalig uitgevoerd
Links 2 Tags
Archimate
Assessment
Dama
Data architectuur
Data governance
Data kwaliteit
Data management rolprofiel
Data principe
Data security
Event
Logisch applicatie model
Master data
Maturity model
Meta data
Metadata
Modelleren
Proces
Repository
Soa
Vragenlijst
Webvideo